Wednesday, December 21, 2011

Peter Beets Quartet meets Curtis Fuller

Live-opnamen Amersfoort Jazz Festival 1999 opnieuw uitgebracht.
Hans Koert

Op 8 mei 1999 trad Curtis Fuller op in Theater De Lieve Vrouw in Amersfoort tijdens het Anova Jazz Festival begeleid door een toen nog jonge Peter Beets met zijn kwartet. Er werd een cd van gemaakt, die al lang niet meer te verkrijgen is - reden voor Maxanter om dit fraaie concert opnieuw uit te brengen ( Peter Beets Quartet meets Curtis Fuller - Live At Amersfoort Jazz Festival ( Maxanter MAX CD 75974)
Peter Beets Quartet meets Curtis Fuller - Live At Amersfoort Jazz Festival ( Maxanter MAX CD 75974)
De Amerikaanse trombonist Curtis Fuller viert deze maand zijn 76ste verjaardag. Hij werd professional jazztrombonist halverwege de jaren vijftig, toen hij uit militaire dienst kwam. Opgegroeid in een weeshuis in Detroit, kende hij als tiener al heel wat muzikanten, die later naam zouden maken in de jazz, zoals Donald Byrd, Tommy Flanagan en Thad Jones, om er een paar te noemen. Gedurende de jaren vijftig was er werk genoeg te vinden voor een jonge trombonist: hij speelde met alle grote namen uit die tijd - Yusef Lateef, Paul Quinichette en Paul Chambers, waarmee hij in april 1956 voor het eerst vastgelegd werd op vinyl. Met dit quintet/sextet van Paul Chambers speelde ook John Coltrane, op wiens Blue Train hij in september 1957 meteen zichzelf op de kaart zette.
Peter Beets ( foto: Hans Koert)
Gedurende de vijftiger en zestiger jaren speelde hij bij Miles Davis, Lee Morgan, Jimmy Smith en Bud Powell, richtte samen met Art Farmer en
Benny Golson het Jazztet op en trad op met Art Blakey's Jazz Messengers, waarmee hij in februari 1962 voor het eerst in Nederland speelde ( Kurhaus in Den Haag - City Theater in Amsterdam). In de jaren tachtig daarna komt hij terecht in het orkest van Count Basie, maar het werk in de blazerssectie bevredigt niet: No, man, it's a drag ..... ( = Nee man, het is stierlijk vervelend), vertrouwde hij Jeroen de Valk toe tijdens een ontmoeting voorafgaand aan het optreden tijdens het Anova Jazz Festival in Amersfoort mei 1999. Je zit avond aan avond als een ambtenaar dezelfde arrangementen af te draaien, dat is heel frustrerend.
Curtis Fuller (bron onbekend)
Na een periode met longproblemen, waarbij hij tijdelijk minder functioneerde, is hij rond de eeuwwisseling weer helemaal terug. Op 8 mei 1999 is hij te gast op het Anova Jazzfestival en speelt hij met
het Peter Beets Quartet. Dit concert wordt opgenomen en verschijnt in datzelfde jaar op een cd, getiteld Curtis Fuller & The Peter Beets Quartet. Curtis Fuller, die zeer tevreden was met zijn jonge begeleidingsgroep, laat horen dat hij een groot trombonist is, die veel naar J. J. Johnson geluisterd heeft, maar tijdens de opname breekbaar klinkt en zijn improvisaties opbouwt met korte lijnen - dit fragiele trombonespel is nu net wat me zo aanspreekt in deze muzikant en dit instrument. De begeleiding is in goede handen - Peter Beets bouwt in het openingsnummer de spanning op met een schitterende krachtig gespeelde medley, met daarin Monk's Round Midnight en de gevoelige ballad You Go To My Head.
Frans van der Geest (foto: Frans van der Geest)
Helaas is de eerste helft van deze medley, Round Midnight, in de onlangs verschenen heruitgave van dit concert ( Peter Beets Quartet meets Curtis Fuller - Live at Amersfoort Jazz Festival) gesneuveld, waarschijnlijk omdat er tijdens de eerste maten iets omvalt dat vastgelegd is op de plaat. Marius Beets, die de plaat opnieuw inrichtte, laat You Go to My Head starten tijdens het bruggetje dat Simon Rigter maakt ...... De reden is duidelijk- de start nu wat vreemd ..... . Het Peter Beets Quartet, dat behalve Peter Beets op piano, Simon Rigter op tenorsax, Frans van Geest op bas en Joost van Schaik op slagwerk, heeft gekozen voor composities van Freddie Hubbard ( Up Jumped Spring), met een fantastische rol voor Curtis, die het nummer al kent uit zijn Jazz Messengers periode, net als Fantasy in D en Cedar's Blues, dat hij in de jaren tachtig bij Cedar Walton speelde. Het nummer Arabia is een eigen compositie van Fuller dat hij eind jaren vijftig opnam voor het gelijknamige Savoy album met Lee Morgan, Benny Golson en Paul Chambers. In het nummer Bebop, weer een fraaie solo voor Fuller, die voorzichtig en behoedzaam de snelle loopjes invult ..........
Simon Rigter ( foto: Hans Koert)
Een mooie cd, die het waard is om opnieuw her uit te geven ...........met een glansrol vor het jonge Peter Beets Quartet, die hier meer doet dan het begeleiden van deze trombonelegende – De afgelopen jaren is de carrière van Peter Beets in een stroomversnelling gekomen en Stormvogel noemt dit in het bijbehorende boekje ook als één van de redenen om dit geweldig concert opnieuw uit te geven: In addition to Fuller's presence, the rising star of worldclass pianist Peter Beets is another good reason to re-issue this earlier work - Logisch dat na tien jaar de titel een update nodig had: Peter Beets Quartet meets Curtis Fuller. Ik kan me daar helemaal in vinden!

Hans Koert
keepswinging@live.nl

Tijdens het Amersfoort Jazz Fstival mei 1999, was de Amerikaanse trombonelegende Curtis Fuller de Artist in Residence. Hij werd begeleid door een groep nog jonge muzikanten o.l.v. pianist Peter Beets en Curtis was daar zeer tevreden over ........ De breekbare solo's van Curis Fuller werden vastgelegd op een inmiddels uitverkochte cd, die nu door Maxanter opnieuwe bewerkt is en her-uitgebracht - een terechte beslissing, want Peter Beets en zijn Quartet waren toen al meer dan zomaar een begeleidingsgroepje. Kopen dus ......... De Keep Swinging blog wijst graag op dit soort bijzondere opnamen. Wie niets wil missen volgt haar op Twitter ( #Keep Swinging) of vraagt de gratis nieuwsbrief aan ( keepswinging@live.nl). Als je eens wilt kennismaken met de meest populaire blogs van dit moment, bezoek dan de Top Drie sites.

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home