Tuesday, July 29, 2008

Mijn Uptown Lowdown Verzameling

( To the English translation.) My Uptown Lowdown Collection
Now I Know what turn you on. You collect records like this one just because your kids hate them. ( = Ik weet nu waarom jullie platen zoals deze verzamelen: omdat je kinderen ze verschrikkelijk vinden). Met deze woorden opent Bert A. Barr jr, de moeder van Bert Barr, leider van de Uptown Lowdown Jazz Band de hoestekst op één van de LPs, die ik van die band in mijn verzameling heb. Deze Uptown Lowdown Jazz Band is een Amerikaanse band die oude stijl jazz speelt in de traditie van de muziek uit de jaren twintig in een traditional West Coast Style, beter bekend als de San Francisco Style of kortweg Frisco. De groep is opgericht in 1971 door cornetist Bert Barr en ik vond op internet hun website, waaruit blijkt dat ze nog steeds heel actief zijn. Ze hebben een heleboel platen gemaakt en de vier platen die ik in mijn verzameling heb zijn alle LP's: Uptown Lowdown Jazzband ( G.H.B. Records GHB 149) (1980) - Uptown Lowdown Jazzband - Hauling Ash (de titel verwijst naar de vulkaan St. Helens, die in 1980 uitbarstte.) (GHB-159) (1981) - Uptown Lowdown Jazz Band in Colonial York, Pa ( Stomp Off SOS 1030) (1981) en, last but not least Uptown Lowdown Jazz Band - Road Apple Rag ( Yerba Buena Jazz YBJ 101)(1987).


Uptown Lowdown Jazz Band - Volume 4. Hoesontwerp Dave Loomis (1980)
In 1979, een jaar voor mijn "oudste" LP werd uitgebracht als volume 4 op het G.H.B. label (G.H.B. staat voor George H. Barnum, de producer van deze plaat uit Atlanta), werd de Uptown Lowdown Jazz Band beroeps en dat is voor een ( traditionele ) jazzband zeker niet gemakkelijk. Bert's moeder herinnert zich deze periode als hectisch: They booked 306 gigs (often two a day). (= Ze boekten dat eerste jaar ruim 300 optredens, vaak tweemaal per dag). Making a living in music is no picnic, though the band played for six of them as well as a bicycle derby and five nights at a Burger King.(= Rond moeten komen van muziekmaken is even iets anders dan een picnick, al heeft de band zes keer op een picnick gespeeld evenals tijdens wielerwedstrijden en vijf avonden in een Burger King). There was a job in an escalator, two in elvators, one in an underground garage and Christmas in five shopping centers (= Ze speelden op een roltrap, twee keer in een lift, één keer in een ondergrondse parkeergarage en met Kerst in vijf winkelcentra): herinnert Mevr. Barr, but after six county fairs and twenty four boat trips and salmon bakes later, the Uptown Lowdown stil had energy enough to play for thirteen dances and over thirty cocktail parties and receptions. (= Maar zelfs na zes garden fairs, 24 boottochtjes en visbarbecues verder, had de Uptown Lowdown Jazz Band nog energie over voor dertien dansfeesten en meer dan dertig cocktailparty's en recepties).

Uptown Lowdown Jazz Band in Colonial York Pa. Hoesontwerp Dave Ember (1981)
Ik kocht deze LPs ergens in de jaren zeventig en vroege jaren tachtig van de vorige eeuw omdat de muziek me aansprak en ik gefascineerd was door de schitterende hoezen. Ze waren vreemd, erg gedateerd of op zijn minst opmerkelijk. Toen ik in een zwak ogenblik eind jaren tachtig ( iedereen heeft wel eens een mindere periode in zijn leven!) al mijn LPs verkocht mochten deze vier Uptown Lowdown's ( en mijn Charquet et Co en Orpheon Celesta LPs en nog wat meer) blijven en daar ben ik nu blij om, want deze platen en hoezen zijn het verzamelen waard gebleken. En bovenal....... de muziek is nog steeds geweldig, heerlijke hotte, ietwat ingetogen, swingende Frisco jazz.

Uptown Lowdown Jazz Band - Hauling Ash. Hoesontwerp Zeppelin Studio (1981)
De Uptown Lowdown Jazz Band speelt nog steeds en als je hun website bezoekt ontdek je dat ze een heleboel platen gemaakt hebben. Voorzover ik kan nagaan is alleen mijn "jongste" LP, Road Apple Rag met die verschrikkelijk lelijke hoes ( .... en daarom zo bijzonder !?!) van Ron Oshier opnieuw uitgebracht op CD. Er staan een heleboel filmfragmenten van optredens op het internet, maar de opnamekwaliteit en het geluid zijn matig en ik ontdek niet diezelfde sensatie die ik voel bij het beluisteren van de LPs. Heeft iemand een meer recente CD van hen, die ik eens kan beluisteren?

Uptown Lowdown Jazz Band - Road Apple Rag (= Paardenvijgen Rag) 1987. Hoesontwerp Ron Oshier.


Ik wil toch één fragment laten horen van een concert tien maanden geleden opgenomen in oktober 2007 tijdens het jaarlijkse 14de Glacier Jazz Stampede Festival getiteld Since My Best Gal Turned Me Down. De leden van de band in dit fragment zijn Bert Barr - kornet en leider, Rose Barr - piano, Tom Jacobus - trombone, Paul Woltz en John Goodrich - rieten, Art Horgen - tuba en Al LaTourette - banjo. Allen leider kornettist Bert Bart en de pianiste Rose Barr ( is met Bert getrouwd - haar meisjesnaam is Rose Marie Sparks) zijn bandleden van het eerste uur - Tom Jacobus, die toen tuba speelde is nu "gepromoveerd" naar de trombone.


Conclusie: Mevr. Bert A. Barr jr.- sorry, maar je opmerking dat ik deze platen verzamel omdat mijn kinderen niet van de muziek houden, snijdt geen hout. Ik doe deze schitterende muziek echt niet weg, al was het alleen al vanwege de "tuttige" hoezen. Bert Barr mailde me vannacht: Very nice even if the recordings are from the early 70's & 80's. ( Bert ) (= Mooi stukje, al zijn de platen van de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw - Bert)

Hans Koert -
keepswinging@live.nl


GOUVY JAZZ & BLUES FESTIVAL:


Het Gouvy Jazz & Blues Festival staat gepland voor het volgende weekend ( 1 t/m 3 augustus 2008) vlakbij Bastogne in de Belgische Ardennen. Op vrijdag 1 augustus treedt een keur aan artisten op waaronder Philip Catherine, die optreedt met zijn Acoustic trio en het Bireli Lagrene Quartet met een eerbetoon aan Django Reinhardt. Op zaterdag vind je artiesten als de groep 4 for Chet, ( het Greg Houben kwartet), met een eerbetoon aan Chet Baker en het Steve Grossman Quartet, met daarin onze eigen Hein van De Geyn en John Engels in de ritmesectie. Ze begeleidden ooit Chet tijdens zijn Japanse tournee. Op zondag 3 augustus is het tijd voor allerlei bluesgroepen. Bekijk het programma voor alle details.


Keep swinging

Hans Koert

keepswinging@live.nl


English ( Naar de Nederlandse vertaling )

I do have four LP-albums in my collection from the Uptown Lowdown Jazz Band who survived the 1980s, when I sold a lot of my LPs. These LPs were allowed to stay in my collection........ Bert A. Barr jr., Bert's mother ( Bert Barr is the leader of the band) says on one of the covers to know why: Now I Know what turn you on. You collect records like this one just because your kids hate them. Well, you're wrong, Bert - Read my contribution My Uptown Lowdown Collection. Bert contacted me and wrote about it: Very nice even if the recordings are from the early 70's & 80's. ( Bert )

Hans Koert - keepswinging@live.nl


GOUVY JAZZ & BLUES FESTIVAL:


The Gouvy Jazz & Blues Festival has been scedulded for next weekend ( 1st, 2nd and 3rd of August 2008) near Bastogne in the Belgian Ardennes. On Friday 1st of August a lot of bands are scedulded, like Philip Catherine. He will perform with his Acoustic trio ( 9.00 p.m.) and the Bireli Lagrene Quartet with a tribute to Django Reinhardt. On Saturday you can find artists like the band 4 for Chet, ( the Greg Houben Kwartet), with an hommage to Chet Baker and the Steve Grossman Quartet, featuring our Hein Van De Geyn and John Engels in the rhythm section, who accompanied Chet on one of his Japanese tours. On Sunday the 3rd you can enjoy several blues artists. Learn about it in its complete program.

Keep swinging

Hans Koert

keepswinging@live.nl


Retrospect

Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home