Friday, September 15, 2006

Harbour Jazz Club

( Naar de Nederlandse vertaling.)



In my last blog I asked the Dutch visitors to help me to find the venue and date of a concert of Papa Bue's Viking Jazz Band and the Kwintet of Rob Agerbeek.

In my brother's scrap book I had found a ticket of this concert, we must have attended, without the name of the venue and no year at all. The only information was that the concert took place on Thursday 24 th of April.

As I knew it should have been in the 1970s it was easy to find the three possible years. 1975 was the most likely. Then I found out that Papa Bue had been a guest at the third Oude Stijl Jazz Festival in Gorinchem ( The Netherlands) ( also named Gorkum), that always is held in the month of April. I remember I was at that festival once, so .....

My brother suggested that it was in Rotterdam, the Harbour Jazz Club or the Doelen Theatre. Gerard Bielderman from Zwolle ( The Netherlands), well known discographer of traditional jazz bands, sent me the definitive proof : Papa Bue's Band and the Rob Agerbeek Trio played at the Harbour Jazzclub in Rotterdam on April 24, 1975. This concert was a "Sesjun" radio broadcast. I have a part of it on tape, he told me.

Thanks Gerard.

The Harbour Jazz Club, as I remember, was in a low building near the Central Station in Rotterdam, on a place where now huge buildings have been build. It was the home base of the Harbour Jazz Band with Arie Ligthart, the Dutch Swing College Band banjo and guitar player, who came from Rotterdam. The TROS radio program "Sesjun" was often broadcasted from that venue.

The information in my concert log



( To the English translation )Nederlands



Gisteren vroeg ik de Nederlandse bezoekers van mijn Keep swinging blog me te helpen om een entreekaartje te dateren, dat ik in het plakboek van mijn broer had gevonden. Samen moeten we naar dit concert geweest zijn, maar waar en wanneer? De enige informatie over het concert van Papa Bue en Rob Agerbeek is dat het plaats vond op donderdag 24 april. Het moest ergens in de jaren zeventig zijn geweest. Verschillende mensen zonden me de drie mogelijke jaren; 1975 was het meest waarschijnlijk.

Ik ontdekte dat Papa Bue in 1975 één van de gasten was op het derde Oude Stijl Jazzfestival in Gorkum ( = Gorinchem, een plaats in het centrum van Nederland); aangezien dit festival ook altijd in april gehouden wordt en ik er wel eens geweest was, leek dat de beste optie. Het lukte me gisteren wel om contact te krijgen met een organisator van dit festival, maar nog geen definitief antwoord.
Mijn broer suggereerde dat het wel eens in Rotterdam moet kunnen hebben plaatsgevonden, in de Harbour Jazz Club of in de Doelen. Dankzij een berichtje van Gerard Bielderman, bekend discograaf van traditionele jazzbands, kwam het verlossende antwoord. Het bleek inderdaad dat op 24 april 1975 in de Harbour Jazz Club radio opnamen gemaakt waren voor het programma Sesjun, een live jazz programma van de TROS-radio. Ik heb de opnamen gedeeltelijk nog op band staan, vertelde hij me.

De Harbour Jazz Club, herinner ik me, was gehuisvest in een laag gebouw bij het Centraal Station in Rotterdam, op een plek waar nu hoge kantoorgebouwen staan. Het was de thuisbasis voor de Harbour Jazz Band, onder leiding van Arie Ligthart, voormalig banjo en gitaarspeler bij de Dutch Swing College Band. Arie Ligthart was een rasechte Rotterdammer. Het programma Sesjun werd verschillende malen uitgezonden vanuit deze club.

Bedankt Gerard ( en alle anderen) voor je speurwerk.


De informatie op mijn concert pagina



0 Comments:

Post a Comment

<< Home